Verkeerde verwijzing bij geboorte registers ná 1811 (betreft geen doop)
Bij het merendeel van de collectie "Netherlands Births and Baptisms, 1564-1910, staat als soort gebeurtenis: "christening" geregisteerd. Maar na 1811 is dit fout.
Zie bijvoorbeeld de geboorte van dit persoon https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:X1MP-LV4. Het betreft een joodse meneer die in 1841 geboren is. Het betreft hier dan ook helemaal geen doopregister, maar gewoon een aangifte van een geboorte.
Best Answer
-
@Margreet Ja, dat "mannetje / vrouwtje" was mij ook al opgevallen. 😟 In het algemeen zijn de verbeteringen in de laatste paar jaren nooit zonder problemen. In het Duits noemt men dat een "Verschlimmbesserung"😅. En het tempo van technische foutkorrekturen ligt helaas meestal zeer laag. 🤷♂️
1
Answers
-
@Margreet Ja, dat probleem kom ik al een paar jaar tegen. Dat heeft met de oude Index te maken die al heel lang niet meer bewerkt wordt. Ik verwijder daarom bij alle bronverbindingen de tag voor de doop, wanneer deze fout zijn.
1 -
Ja, het lastige is dat ik nu zie dat het niet consequent is, misschien dat de 'tech-boys' van FS kunnen kijken of ze in ieder geval daar waar het ná 1812 betreft 'Christening' kunnen veranderen in 'Birth'? (Change all moet toch niet zo moeilijk zijn op een index?) En dan heb ik trouwens nog iets waarvan ik hoop dat men dat kan aanpassen in het Nederlands. Het woord 'vrouwtje' en 'mannetje' bij bijvoorbeeld de overlijdensregisters, dat kan toch echt niet als vertaling. Mensen van 86 'mannetje' noemen is wel een erg slechte vertaling van male. (we zijn geen dieren toch ;-) ) Sorry voor deze kritische noot, want in het algemeen ben ik wel heel tevreden met de stappen die men zet bij FS en de volledige Nederlandstalige interface die men hier heeft.
0 -
Hoi Lars,
Ben ik nog even. Ik heb nu gezien dat er ook een nieuwe collectie met een betere indexering is gemaakt voor mijn record. Daar staat wel Birth bij vermeldt. Dat is deze collectie:
Netherlands, Noord-Holland, Civil Registration, 1811-1950
Dus voortaan zoek ik even verder als ik die oude collectie tegenkom, want er is dus een vervangend bestand voor. (Heeft overigens ook díe vreemde vermelding van 'mannetje' en 'vrouwtje)
0