Olen laittanut lapsia väärän äidin lapsiksi, kuinka saan ne muutettua /poistettua tästä perheestä?
Perheen isä on Johan Makkonen ja hänellä on kaksi vaimoa.1.Maria Josefina Laamanen ja 2. Ulrika Serafia Mehto.Marian kanssa on 4 lasta ja Maria on kuollut 1880.Kaikki sen jälkeen syntyneet lapset ovat Ulrikan.Kallle s.23.9.1882, Anna Ulrika s.18.6.1884, Henrika s.2.8.1886, Albin s.17.7.1888, Oskar s. 5.1.1890, Otto s. 5.61893.1897, Olga s. 26.4.1897, Emil s.20.11.1895.Olen laittanut lapsia siis väärälle äidille, kuinka pois tai muutan tiedot oikeaksi?
Answers
-
Kiitos tärkeästä kysymyksestäsi. Olisi hienoa jos voit liittää kysymykseesi henkilöiden tunnisteet, koska päällekkäisyyksiä voi olla. Kysymyksesi on lähetetty pohdittavaksi. Vastaus voi nyt kestää joitakin päiviä.
Parhain terveisin Markku
eotm
0 -
Kysymykseen ei ollut merkitty Johan Makkosen tunnistetietoa, mutta oletan että se oli MWX3-VFB.
Ensimmäisen vaimon Maria Josefina Laamasen kanssa Johanilla on siis neljä lasta: Petter Johan, August William, Alma ja Wilhelmina.
Marialle väärin merkityt lapset saadaan pois seuraavasti. Koska Henrika, Ida Maria, Otto ja Olga ovat myös merkitty oikealle äidilleen Ulrika Serafia Mehtolle, ne voidaan kokonaan poistaa Marian tiedoista.
Eli klikkaa kynän kuvaa lapsen nimen kohdalla. Tällöin avautuu ruutu ”Vanhemman ja lapsen välinen suhde”. Klikkaa äiti Marian alapuolella olevaa kohtaa ”Poista tai korvaa”. Tällöin avautuu ruutu, jossa Marian kohdalle on merkitty punainen rasti. Ruksaa kohta ” Olen tarkistanut näiden henkilöiden väliset suhteet, lähteet ja muistiinpanot.” ja paina kohtaa ”Poista äiti”. Poiston syyksi voi laittaa esim. ”Väärä äiti”.
Koska Annaa ei ole Ulrikan tiedoissa toimitaan hieman eri tavalla. Eli kopioi ensin Ulrika Mehton tunniste (G377-PKV). Klikkaa sitten Annan nimen kohdalla olevaa kynän kuvaa. Toimi kuten edellä, mutta paina poistamisen sijaan kohtaa ”Korvaa äiti”. Paina kohtaa tunnusnumeron perusteella ja liitä kopioimasi Ulrikan tunniste ruutuun. Klikkaa kohtaa ”Seuraava” ja jatka eteenpäin.
Ulrikan lapsiin tulisi lisätä vielä Anna Ulrika (s. 18.6.1884, k. 28.12.1884) ja Albin (s. 17.7.1888). Löytyvät Kerimäen Lastenkirjasta 1882–1891 s. 280.
t. Tuula
0