Steinar Tangen
Jeg prøver å overføre en Gedcom fil fra Brothers Keeper til Familysearch med ca 2600 navn. Men mislykkes med både "alle navn" fil og en mindre fil på ca 60 navn, "Unable to upload" er svaret på siste forsøk på liten fil! Legger jeg inn alle ser det ut som alle er kommet i systemet men ikke på familietreet.
Jeg følger instruks gitt i FS.
Hva gjør jeg galt? mvh Steinar. Bruker: 1947steinar
Answers
-
Vi har ikke glemt deg, men det tok lit tid å tenke og finne på noe svar. Først fant jeg ut at du kan ikke overføre mer enn 100 om gangen. Har du et tre allerede i Family Search so hadde jeg startet og laget et "nytt tre" fra de som er lengst borte i tredet ditt, husk at du må ha navnet til den som er i ditt tred som først for å sette sammen (eller du må skrive den etterpå for å sette sammen sant nok). Så om du ikke ha noen tre fra før blir det vel rund 26 trær.
Her kan du overføre flere filer : https://www.familysearch.org/tree/import/files
0 -
Takk for svar, har prøvd med en mindre fil som jeg skriver, men svaret er fremdeles "Unable to upload your file, please try again later". Ser ut som jeg må "add" en for en som er noe tungvint.
0 -
Det skulle gå tom flere filer av 100 skulle kunne settes der samtidig på oppload siden. Rart. Ja det er mye jobb å skrive en etter en... men jeg er sikker på at da du har lagt til dine oldeforeldre det allerede spør om doble, om de er de samme person... da får du klikke på personen om den er den rette så får du kanskje hele familien i tillegg, så du trenger ikke addere dem alle en og en. Skulle vis lage en video/powerpoint av dette også. Hjelper akkurat en med lit lignende problem, men så at der er best å addere dem en og en fordi hand tre på FS var nok så stor. Siv er på ferie nå, hun har bedre tilgang til teknikken og kan kanskje sjekke dette senere.
0 -
Hei Steinar.
Da er jeg tilbake. Jeg vil gå igjennom informasjon jeg har for å være sikker på at jeg har forstått deg riktig.
1 Du har alt laget en Gedcom fil fra Brothers Keeper
2 Når du prøver å laste ned Gedcom filen inn i Genealogies i FamilySearch får du opp en melding som sier "Unable to upload”?
Kan du gå inn til Genealogies i FamilySearch (Du kommer dit under SØK, velg genealogies, gå til bunnen av siden, klikk på last opp ditt individuelle tre) og sende meg ett bilde av skjermen din slik at jeg kan se hva du har der?
Det kan også være til hjelp om du kan gi meg navn, fødselsdato og -sted på en person i Gedcom filen din.
Så kan vi jobbe videre ut i fra hva den informasjonen sier.
Med vennlig hilsen
Siv
0 -
Hei Siv, takk for svar.
- Det stemmer at jeg har laget en Gedcom fil fra Brothers Keeper.
- Ja, ved ned lasting får jeg melding: "unable to upload".
- Legger ved et bilde av det jeg ser.
- Her er et navn jeg har: Arnt Gulbrandsen, født 14.6.1894. Norderhov, Buskerud
- Legger også ved et bilde av det jeg får på familietreet. Navnet på min morfar står her med bare fornavn, hvordan får jeg rettet det? Navnet er Johannes (etternavn Gulbrandsen mangler). mvh Steinar
0 -
0
-
Hei Steinar.
Dette ser kjempe bra ut.
1 Jeg ser at Gedcom filen din er lastet opp til genealogies og er markert som Ready
2 Jeg var i stand til å finne slektningen din i genealogies som også er ett bevis på at filen ble lastet opp.
3 Nå gjenstår det å flytte hvert enkelt individ over fra genealogies inn i slektstre (Family Tree). Når du klikker på “View” vil du få frem en liste med 10 personer om gangen fra gedcom filen din.
4 Da jeg gikk inn og klikket “View” på din gedcom fil ser jeg dette:
Du har lastet ned 2359 personer. Så dette er gode nyheter. Siden filen er så stor tok det nok lang tid.
Her ser du at 582 av personene i filen er alt funnet i slektstre. 822 personer er ikke i slektstre og kan legges til. Og du har 955 personer som enten lever eller ikke har nok informasjon til å kunne bli identifisert i slektstre men som kanskje allerede finnes i slektstre. Disse trenger mer opplysning slik som en fødselsdato og lignende. Dersom de var født innen 110 år bør de ha en dødsdato for å kunne bli godtatt som avdød.
5 Ved å klikke på ett navn på listen kan du sammenligne din person med personer som alt er i slektstre. Dette må gjøres en person om gangen for å forsikre at det ikke legges inn duplikater. Det er viktig å huske på at slektstre i FamilySearch ikke er ett privat familietre som tilhører bare deg. Det er ett verdensomfattende tre der dine 3-, 4-, 5-, 6-, osv -meninger også legger inn personer som dere har felles slektskap med. Og vi ønsker at hver person bare er i slektstreet en gang.
Vær sikker på at de som er markert som “Already in Family Tree” virkelig er den samme personen du har i din fil før du legger den til.
6 Jeg vil foreslå at du gjør deg godt kjent med slektstre siden og hvordan du navigerer og bruker den. Om du jobber med å legge til dine foreldre og søsken, dine besteforeldre og deres søsken, og så det samme for dine oldeforeldre, vil du lære hvordan å bruke slektstre. Legg til kilder som støtter informasjonen du har, enten fra FamilySearch sine indekserte opptegnelser eller direkte fra Digitalarkivet. Det er viktig at man har mest mulig informasjon fylt inn på personsiden slik at man unngår duplikater.
Her er to bilder med litt forklaring:
Ved å klikke på Johannes kommer jeg til hans personside og åpner "vitals" dersom de ikke vises.
Da håper jeg at du har fått svar på hvordan å gi Johannes et etternavn. Er det mer du lurer på er det bare å spørre. Det var hyggelig å kunne være til hjelp. Lykke til!
Med vennlig hilsen Siv
1 -
Fint, takk for svar,
mvh
Steinar
0