Fel personer i min mor anor
Jag ser att min mor Anna f Nyström född 1922-05-18 har det angetts fel föräldrar, där har man angett hennes fosterföräldrar Elis och Hildur Öman som föräldrar, hur ska jag rätta till det felet? Anna Nyströms föräldrar är fader: Jonas Anton Nyström f. 1882-11-08 död 1944-01-10 och moder: Syrene Jentine f Danelsdotter i Ibestad, Norge 1890-06-16 död 1968-12-20.
Answers
-
Du kan ändra det till hennes riktiga föräldrar med att trycka på redigera knapen och göra en ny med hennes fosterföräldrar som fosterföräldrar eller tvärt, om så har hon båda .
0 -
Hej! Ganska ofta har jag märkt att det finns fel i min Family Tree – ibland har jag gjort dem själv tidigare. När jag har börjat att reparera dem har jag fått hjälp från FamilySearch Hjälpcenter om det behövdes. Hjälpcenter har även en artikel om felaktigt föräldraskap för barn. Om du inte redan har åtgärdat felet enligt Catharinas instruktion, kanske denna instruktion kan vara till hjälp. Jag kopierade stegen för att fixa detta, men du kan hitta hela artikeln på: https://www.familysearch.org/sv/help/helpcenter/article/ratta-till-foralder-barnrelationer-i-slakttradet
Steg (på webbplatsen)
Dessa steg tas för att ta bort eller ersätta ett barn i en familj med hjälp av Släktträdet på webbplatsen FamilySearch.org:
- Logga in på FamilySearch.org.
- Klicka på Släktträdet och sedan på Släktträd.
- Gå till personsidan för barnet med fel föräldrar.
- Om detaljdelen inte är öppen klickar du på fliken Detaljer.
- Skrolla till delen Familjemedlemmar.
- Hitta barnets namn under Föräldrar och syskon och klicka på ikonen Redigera.
- Om bara en förälder är felaktig klickar du på Ta bort eller ersätt intill den felaktiga föräldern. Om båda är felaktiga klickar du på Ta bort eller ersätt intill barnet.
- En ruta för Ta bort eller Ersätt visas. Verifiera relationer, källor och anteckningar och klicka sedan på kryssrutan.
- Gör något av följande:
- För att ta bort en förälder eller föräldrarna klickar du på rätt Ta bort-knapp. Förklara varför och klicka sedan på Ta bort.
- För att ersätta en förälder eller föräldrarna, klickar du på lämplig Ersätt-knapp. Då visas skärmbilden för Ersätt person.
- Om du känner till en förälders id-nummer klickar du på Efter id-nummer. Ange id-numret och klicka sedan på Nästa. Klicka på Lägg till matchning.
- Om du vill lägga till båda föräldrarna klickar du på Välj par.
- För att lägga till en förälder klickar du på Välj person. Förklara anledningen till ändringen och klicka sedan på Ersätt.
- Om du inte känner till en förälders id-nummer fyller du i sökfälten och klickar sedan på Nästa.
- Om rätt person eller par visas i listan klickar du på Lägg till matchning. Om du vill lägga till båda föräldrarna klickar du på Välj par, för att lägga till en förälder klickar du på Välj person. Förklara anledningen till ändringen och klicka sedan på Ersätt.
- Om du inte ser någon matchning klickar du på Skapa person för att skapa en uppteckning för
- Om du känner till en förälders id-nummer klickar du på Efter id-nummer. Ange id-numret och klicka sedan på Nästa. Klicka på Lägg till matchning.
0