LarsS26
I den amerikanska delen av mitt släktträd har jag funnit fektolkningar av husförhörslängder vilket medfört att personer som levt sina liv i t..ex landskapet Jämtland har registrerats som födda i Jemtland, Aroostook, Maine, USA.
Jag har inte kunnat rätta felen genom att via "Edit" gå in och stryka uppgifterna. Måste korrigeringar göras vis någon "administratör" eller ...?
0
Answers
-
Hej! Förlåt, det har tagit så lång tid att svara på din fråga. Jag märkte det idag. Om jag har förstått din fråga rätt (mitt modersmål är finska och min svenska är inte alls perfekt) tror jag att FamilySearch Hjälpcenterartikel nedan kan vara till hjälp. Du kan själv göra ändringar i släktträdet - du behöver inte en administratör att göra korrigeringar. Här är en länk till hela artikeln (Hur ändrar jag personuppgifter i Släktträdet?): https://www.familysearch.org/sv/help/helpcenter/article/korrigera-personuppgifter-i-slakttradet If you read English: https://www.familysearch.org/en/help/helpcenter/article/how-do-i-enter-dates-and-places-into-family-tree Om jag har missuppfattat din fråga eller detta inte svarar på din fråga eller du kommer inte att rätta felen även om du följer instruktionerna kan du ge personens id-nummer så att jag kan se problemet och hjälpa dig mer.
Steg (på webbplatsen)
- I Släktträdet tar du fram personsidan för personen vars uppgifter du vill korrigera.
- Om du inte ser Personuppgifter på övre delen av sidan, klicka på Detaljer.
- Klicka på Redigera för de uppgifter som du vill korrigera.
- Granska källorna och motiveringen. Fortsätt endast om ändringen gör uppgifterna mer korrekta.
- När du redigerar ett namn väljer du lämpligt språk i fältet ovanför namnfälten.
- Gör dina ändringar.
- Om det finns möjlighet att radera uppgifter kan du klicka på Ta bort i det nedre högra hörnet av rutan.
- Om du ändrar ett datum eller en plats väljer du ett standardiserat datum eller en standardiserad plats. Om ingen matchande standard finns tillgänglig klickar du på Ingen av ovanstående.
- Skriv in en motivering som förklarar varför uppgifterna stämmer. Om den motivering som redan finns är tillämplig låter du den vara kvar och lägger till en egen kommentar.
- Klicka på Save.
Obs: Vi rekommenderar att du uppdaterar webbsidan efter att du har sparat ändringarna.
Och ändå är här är ett exempel på den förändring du kan göra efter du har valt först redigera (edit). Du skriver först namnet på platsen och sedan kan du välja någon av platserna under namnet från rullgardinsmenyn för att standardisera platsen. Och spara.
0