dubbele personen ontstaan?
ca 2 jaar geleden gestart met een upload van een GEDCOM. Na 2 jaar werken aan mijn stamboom in FBT wilde ik de aanwinsten uit de afgelopen 2 jaar toevoegen aan Familysearch dus opnieuw een GEDCOM ( totaal bestand uit FBT) in Familysearch ge-upload. Daarna 'vergelijk/compare' functie gedraaid hetgeen resulteerde in ruim 5000 personen die ik ( stuk voor stuk ..) via de 'toevoegd/add' functie kan toevoegen. Daarmee begonnen maar het lijkt er nu op dat ik na het accepteren van iedere nieuwe persoon er dubbelingen gaan ontstaan. Ik kreeg al een melding van een andere gebruiker met de vraag of ik die later ( opnieuw 5000??) wilde samenvoegen/mergen. voordat ik verder ga graag een advies/tip van een ervaren gebruiker wat ik hier niet goed doe om te voorkomen dat er dadelijk 5000 dubbelen gaan ontstaan😪
Marcel de Ruiter
Best Answer
-
Beste Marcel,
antwoord op vraag 1: u kunt, vooraleer U een persoon toevoegt, eerst kijken of deze reeds in de databank aanwezig is. Zelf gebruik in GEDCOM niet meer, omdat ik 10 jaar geleden mijn gegevens reeds overbracht en dus nu enkel toevoeg vanuit FamilySearch. In plaats van een groot GEDCOM bestand te maken, kunt U er een aanmaken, die voorouders bevat van een reeds bestaande individu. Zo heeft U de records van 1 persoon samen te voegen.
Het antwoord op vraag 2 moet ik U schuldig blijven.
Antwoord op vraag 3: van zodra de gegevens in Family Tree van familySearch ingebracht zijn, is het best deze niet meer te verwijderen. De GEDCOM bestanden worden in een ander deel van familySearch opgeslagen. Hieronder vindt U een artikel uit het help centrum.
Met vriendelijke groeten,
Gilbert
0
Answers
-
Ik heb geen zicht waarom andere gerbuikers opmerkingen maken. Het uploaden van een GEDCOM bestand houdt in dat er wel een dubbele records in FamilySearch kunnen ontstaan, waardoor men deze moet samenvoegen. Dit kan heel wat werk betekenen. Ik het help centrum staat een artikel dat een goede uitleg geeft hoe U best te werk gaat. Het artikel is in Engels. U kunt dit vertalen met behulp van de vertaalfunctie van uw browser
Ik hoop U hiermee van dienst te zijn geweest en ik wens U succes met uw verdere speurwerk naar uw voorouders.
Met vriendelijke groeten,
Gilbert
0 -
Beste Gilbert,
Hartelijk dank voor het snelle en concrete antwoord. Het artikel in het Helpcentrum dat je me toezond geeft inderdaad meer inzicht in de stappen. Ik blijf echter nog met 3 vragen zitten:
1) kan ik, voordat ik een nieuw ge-upload record via de add-functie toevoeg, zien of deze al voorkomt zodat ik vermijd dat ik hem toevoeg en er (later) achter kom dat de persoon al bestaat waarna ik via samenvoegen/mergen er weer 1 moet laten vervallen?
2) is het mogelijk een overzicht te genereren van alle personen in mijn eigen stamboom waar (mogelijk) sprake is van een dubbeling? Het stuk-voor-stuk doorlopen van al mijn opgenomen personen op mogelijke dubbelingen is bijna ondoenlijk qua hoeveelheid werk.
3) Kijkend naar een toekomstige upload: is het (ook) mogelijk mijn eerder geuploade gegevensset geheel te verwijderen en daarna een nieuwe upload te doen van alle gegevens zodat er geen sprake is van 'toegevoegde' gegevens maar een compleet nieuwe stamboom ingevoerd wordt?
Met vriendelijke groet
Marcel
0 -
Het probleem is dat er dubbele personen in de database zitten waarvan de namen verschillend zijn gespeld. Ik kom b.v. tegen: 1) Cornelis Jobsz Smeerdijk 1660 en 2) Kornelis van Smaerdijk 1655, terwijl dat volgens mij dezelfde persoon is. En dat zal zeker niet de enige dubbeling zijn.
Dat maakt de stamboom wel een beetje onbetrouwbaar. Wat is hieraan te doen?
0