waarde van gegevens
Hoe kan ik nu enige zekerheid hebben als ik in 1 gezin al minimaal 2 fouten ontdek?
Dat u gegevens op internet zet is prima maar wie controleerd dit en wie is verantwoordelijk?
Maria van de Brug geboren in Ermelo leeft net als haar broer Hendrik.
Dit zijn nu ineens wel prive gevoelige gegevens. Hoe gaat u daar mee om?
Answers
-
Er is een artikel in het help center dat het doel van FamilySearch en Family Tree uitlegt.
Het artikel is in Engels. U kunt het naar het Nederlands vertalen door middel van de vertaalfunctie van uw browser
In ben reeds gebruiker sinds 1999. Sindsdien is er veel veranderd. Vrijwel alle historische documenten uit België en Nederland staan nu online. Ik maakte in het verleden ook fouten (waarschijnlijk ook nu nog). Ik tracht zo zorgvuldig mogelijk te werken. Het concept van FamilySearch is dat alle gebruikers samenwerken. Vinden we een fout, dan kunnen wij deze corrigeren. Daartoe is het belangrijk dat, telkens er informatie toegevoegd of gewijzigd wordt, de reden van de verandering opgegeven wordt. Ook het aanhechten van bronnen is belangrijk. Zo kunnen alle gebruikers nagaan waar de informatie vandaan komt. Het systeem dat FamilySearch hiervoor gebruikt lijkt mij robuust en zeer betrouwbaar. De URL’s van de bronnen zal niet gewijzigd worden.
Wat ook belangrijk is, is dat niet alle gebruikers ervaren genealogen zijn. Het lezen van de aktes stelt vaak een uitdaging: slecht leesbaar handschrift, akte opgesteld in een taal die men niet beheerst, onduidelijke beelden, fouten gemaakt door de opstellers van de akte, etc.
Het is de een samenwerking tussen alle gebruikers om ervoor te zorgen dat de gegevens in Family Tree zo correct mogelijk zijn.
Gilbert
0