Tilkobling av kilder fra folketellinger
Hei
Jeg har ved flere anledninger kommet over tilfeller der barn fra et tidligere ekteskap i en folketelling er oppført som den nye ektefellens barn. Det er jo en bra tanke at de regner som denne barn, men samtidig kan det gi litt forvirring.
Jeg tar opp et tilfelle jeg kom over nå i dag.
Her er kopi fra originalen av folketellingen fra 1900.
Sivert Nilsen er husfar, Karoline Olsdatter er husmor og to barn er oppgitt. Det siste ser en kjapt at ikke kan være Siverts barn, fordi hun heter Hansdatter til etternavn (patronymikon).
En rask sjekk i bygdebøker og andre kilder i Digitalarkivet viser at Karoline tidligere var gift med Hans Tobias Osmundsen. Fordi jeg fant ut av dette sørget jeg for å koble Hanne Tobine Hansdatter til riktig far fra hennes personside, men da ble det seende litt rart ut på tilkoblingsskjemaet da jeg gikk tilbake og oppdaterte det jeg opprinnelig hadde framme (med fokus på Karoline).
Da ser det slik ut når Sivert Nilsen står som hennes far:
Og slik når jeg forsøkte å koble til riktig far og første ektefelle til Karoline:
Da jeg først så dette var det Sivert Nilsen jeg gikk inn på og da var det ikke mulig å endre på faren til Hanne Tobine (men det glemte jeg å ta skjermdump av).
Dette har ikke innvirkning på koblingene i treet (se under), men det kan jo virke ganske forvirrende for de som ikke forstår sammenhengen.
Hva vil jeg med dette innlegget: Kun gjøre oppmerksom på at det av og til kan se litt rart ut når en kobler til kilder fra folketellinger og at en av og til kanskje må bytte person en foretar tilkoblingen via. Og som alltid ellers, er det viktig å holde tunga rett i munnen når en jobber med slektsforskning 😀
コメント
-
Supert, Aud-Marit
0