Hva er den beste måten å skrive inn en dato når det er flere alternative datoer for samme hendelse?
På hvilken måte er det smart å skrive inn forskjellige datoer for samme hendelse i FamilySearch Tree?
Tilfellet akkurat nå er der den ene kirkeboka oppgir 23/6 som dødsdato og den andre oppgir 24/6 som dødsdato for samme person. Begravelsesdato er den samme hos begge.
Det er jo ikke mulig å fastslå hvilken av dem som er riktig og begge bør jo være med og en må jo da velge en av dem. Men hvordan er det best å føre opp den andre? Under 'Kilder' vil jo begge alternativene ligge, men mange ser ikke ofte på dem, i alle fall ikke i første omgang (inkludert meg selv).
Jeg har tidligere limt inn begge kildene under 'Reason This Information Is Correct:' og skrevet en kommentar der om forskjellen i datoene. Finnes det en bedre måte å gjøre dette på, slik at det er lett å se dette?
Med vennlig hilsen
Aud Marit Klokkhammer
ベストアンサー
-
Hei Aud Marit.
Så fint at du spør. Det er flere måter å gjøre dette på:
Som du har gjort kan du velge en av datoene og sette den inn i “Dødsdato” feltet, og så legge til den andre datoen inn under “Begrunnelse for at denne informasjonen er riktig”
Dødsdato: 23. juni 1833
Begrunnelse for at denne informasjonen er riktig:
I klokkerboken er dødsdato skrevet som 23. juni 1833. Men i ministerialboken er dødsdato oppført som 24. juni 1833.
Du kan også skrive inn begge datoene under Dødsdato:
23. eller 24. juni 1833 Programmet godtar dette som standardisert datoformat.
Og så skrive begrunnelse for hvorfor du har 2 datoer.
Med vennlig hilsen
Siv
0
答え
-
Hei Marit, hvordan har du det? Takk for at du la inn spørsmålet ditt på FamilySearch Community. Hvis jeg var deg ville jeg spurt meg selv "Hvordan er to kirker involvert?" De kan ikke begge ha rett, så den ene må ta feil. "Hvilken kirke tilhørte den døde?" Ville ikke det være mest sannsynlig å være nøyaktig? Jeg vet at dette ikke er et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg håper det vil være til hjelp. Alternativt, kan du ikke legge inn begge datoene på samme måte som du ville gjort hvis du ikke visste den nøyaktige datoen, så du ville angi den som en tidsperiode, for eksempel 24/6 - 25/6?
Jeg håper dette har vært til litt hjelp for deg.
Vennlig hilsen,
John L. Kennedy
0 -
Takk Siv.
Da lærte jeg at det nå er mulig å ha 2 datoer med 'eller' mellom og at det godtas som standardisert. Mulig at jeg ikke har gjort dette på riktig måte tidligere, eller så er det så lenge siden at det ikke fungerte på samme måten da.
Hilsen Aud Marit
0 -
Takk for at du svarte.
Dette er fra samme kirke. I Norge er det ofte to sett med kirkebøker fra samme sted og periode. Den ene ble skrevet av presten og den andre av klokkeren. Dette var fordi det skjedde at flere kirkebøker brent opp ved brann i kirkebygninger. For å unngå tap av opplysningene ble det bestemt at det skulle skrives to bøker, slik at det fortsatt fantes en kopi, hvis den ene brant opp. Disse bøkene ble oppbevart på to forskjellige steder.
Hilsen Aud Marit
0 -
Hei igjen. Hilsen fra Skottland. Tusen takk at du har forklaret det til meg.
Selv om jeg ikke forsto "to bok"-prosedyren, virker det som om jeg nesten snublet over til det riktige svaret uansett. Takk for hjelpen. Tusen takk til Siv ogso.
Vennlig Hilsen,
John.
0 -
Hvis det er slik at du har slekt fra Norge og bruker Digitalarkivet en del, så vil det kanskje være av interesse for deg å delta på webinaret om 'Hvordan bruke Digitalarkivet - Del 1' i morgen kl 19.00 (7 PM) norsk tid. Jeg tror det blir kl 18.00 (6 PM) i Skottland.
Del 2 kommer torsdag 7. april kl 19.00.
Del 1 vil være mest om hvordan søke i transkriberte kilder og Del 2 vil være mest om å lete og bla i skannet materiale.
Det vil bli oversettelse til engelsk under direktesendingen. Den engelske oversettelsen vil ikke være tilgjengelig i ettertid på opptaket.
Du finner linken til webinaret her: https://community.familysearch.org/en/discussion/118037/10-mars-webinar#latest
Hilsen Aud Marit
0