Hva skal en person med ukjent navn kalles når denne er et viktig bindeledd mellom andre personer?
Kanskje ikke helt godt formulert spørsmål, men jeg kom over et tilfelle på FamilySearch der noen hadde lagt inn to menn som hhv mann og kone, fordi de trolig ikke skjønte at kvinnen begge var gift med hadde et ukjent navn.
Det står følgende under en Anders Torgersen i den aktuelle bygdeboken:
"Faren delte gården med ham. Anders døde i unge år, og enken (den ukjente) g. II g. m. Halle Torkelsen, f. 1624, 40 år i 1664. Barn i II ekteskap (2 stk)."
Hun skulle kanskje ikke vært ført inni det hele tatt, men i dette tilfellet ble hun gift med to menn og fikk barn (kjente barn) med den ene av dem. Og det var lagt inn Andres Torgersen som mann og Halle Torkelsen som kvinne og de to barna som barn av begge.
Jeg har foreløpig benevnt henne som "ukjent navn" for å løse opp i floken uten å miste forbindelsen med menn, barn og andre. Men hva vil være mest riktig å gjøre? Er det en annen betegnelse som er bedre?
Jeg har kommet over tilsvarende tilfeller tidligere der en kvinnes navn ikke var kjent, samtidig som hun var gift med to eller flere menn og hadde barn med flere av dem. Hun blir jo et bindeledd mellom dem, for å få sammenhengen. Husker ikke helt akkurat nå hvordan jeg har løst det tidligere.
ベストアンサー
-
Først må vi oppløse Anders og Halle sitt ekteskap ved å gå inn under blyant ikonet. Der kan vi begrunne forandringen med at disse er begge menn som ble gift med samme kvinne. Så må vi forandre Halle fra kvinne til mann. Når vi har fått rettet på disse mennene kan vi legge til den informasjonen vi har. Som du nevner er det flere måter å gjøre dette på.
1. La navnefeltet stå tomt. Dersom vi ønsker å bare legge til informasjon som har kildehenvisning kan vi la navnefeltet hennes stå tomt. Dette medfører at det ikke vil være noen forbindelse mellom de to familiene. Dette er den beste løsningen når vi ikke har informasjon og vedkommende ikke er i ett annet forhold.
2. Marker henne som “ukjent navn”. Ved å markere henne som ukjent vil hun få ett identitets nummer. Vi kan da bruke dette til å registrere henne som gift med begge ektemennene hennes. Vi kan også legge til forklaring under blyant ikonet. Dette er en akseptert måte å gjøre det på når vedkommende er i mer enn ett familieforhold, og vi ønsker å vise forbindelsen mellom de ulike familiene.
3. Fru Anders Torgersen. Det er alltid best å ikke legge til oppdiktede navn. Så dette forslaget er ikke å foretrekke. Dersom det er behov for ett navn, og man har foretatt grundig gransking av kilder uten å ha funnet mer informasjon, kan man skrive inn enken som Fru Anders Torgersen. Hun må ha samme navnet i begge ekteskapene. Man bør legge inn forklaring under Notes. For mer informasjon les følgende artikkel: https://www.familysearch.org/en/help/helpcenter/article/how-do-i-format-names-to-avoid-the-needs-more-information-error-when-reserving-ordinances
Venlnlig hilsen Siv
2
答え
-
Tusen takk for godt og utfyllende svar 😊
0