Waarom wordt de datum 29 feb 1805 niet aangenomen
één van mijn voorouders hun huwelijk was op 29 Ventose jaar 13 Van de Franse Republiek. Maar als ik dit ingeeft weigert het programma dit aan te nemen. Hoe kan ik dit oplossen
- Franse Republikeinse Kalender: Deze kalender was officieel in gebruik van 1793 tot 1805 in revolutionair Frankrijk en begon op 22 september 1792, de dag van de uitroeping van de Eerste Franse Republiek.
- Ventôse: In deze kalender was Ventôse de zesde maand, die overeenkomt met de periode van ongeveer 19 februari tot 20 maart.
- Griekse kalender: De gregoriaanse kalender was wel in gebruik, dus 29 februari 1805 was wel een geldige datum volgens die telling
Best Answer
-
@Kaes Didier According to https://www.napoleon-empire.org/en/republican-calendar.php 29 Ventose, year 13, "translates" to 20 March 1805. (The 29th day of Ventose will be 28 days on from the first day of Ventose, i.e. well into March.)
When I just tried to enter "29 Ventose, year 13" into a profile on FamilySearch FamilyTree, it accepted that date as the Display Date and automatically standardised on the correct date of 20 March 1805. No need to try and work it out manually…
PS - I hope you can use a translation service for this!
2
Answers
-
@Kaes Didier 1805 was geen schrikkeljaar, dus kan 29 februari 1805 niet bestaan.
0 -
Dit is net het probleem.
Franse Republikeinse Kalender: Deze kalender was officieel in gebruik van 1793 tot 1805 in revolutionair Frankrijk en begon op 22 september 1792, de dag van de uitroeping van de Eerste Franse Republiek.
Wij Belgie behoorden in die periode tot het Franse RepubliekOnze kalender die wij kennen was afgeschaft door de Franse Republiek en verdeeld over 12 maanden van elk 30 dagen (drie décades, tiendaagse weken) waardoor 29 feb 1805 wel degelijk een bestaande dag is.
Het programma van FamilySearch houdt daar geen rekening mee.
Zo kan je die dag niet invullen0 -
@Kaes Didier zie de bijdrage van Adrian. Je vertaalt de datum verkeerd. Hij heeft gelijk, ik heb dat ook nog even nagekeken. Het moet 20 maart 1805 zijn, niet 29 februari 1805. Je kunt geen datums verzinnen, die daadwerkelijk ook in België niet hebben bestaan.
Hier is een belgische website met omrekeningstools. Ook de Belgen komen niet op 29 februari 1805.
2 -
Thx, dit is wel degelijk een hulpmiddel
0