Kokemuksiani lähteiden etsimisestä asiakirjoista.
- Patronyymi kannattaa laittaa aina sukunimeen ,ei etunimeen. FS ei lue niitä oikein, kun ei ole erikseen patronyymille omaa solua kuten esim. Hiskissä. Jenkkilässä ei käytetä patronyymejä...
- Vaihtoehtoisiin nimiin ei kannata laittaa pelkkää etunimeä. Se sotkee hakua.
- Vaihtoehtoisiin nimiin ei mitään erikoismerkkejä kuten ( ) jne..
- Vaihtoehtoisiin nimiin etunimen kohdalla vain etunimet, muut nimet sukunimiin.
- Vaihtoehtoisten nimien määrä tuntuu vaikuttavan myös hakuun, joten niitä ei kannata laittaa hirveästi.
- Kun lisää puuhun henkilön, kannattaa ensin laittaa syntymään saman tekstin kuin ristimisessä on jo valmiina. Lisää hakujen jälkeen kylät ja talot jne.
- Kannattaa tarkkaila aikajaksoja, kun lisää paikkakuntia henkilöille. Monen paikkakunnan merkitys muuttuu eri vuosiajoilla. Esim. Iitti, Kymi, Suomi tai Iitti, Uusimaa, Suomi jne... Ne vaikuttava myös hakutuloksiin.
- Kannatta muuttaa FS:n tarjoamat patronyymit oikeiksi. Ne on usein vääriä. FS tarjoaa isän sukunimeä, vaikka oikea olisi isän etuminestä johdettu tai esim. FS tarjoaa Maria Johansson , pitää olla Maria Johansdr jne.
Tässä muutamia kokemuksiani, joilla olen löytänyt enemmän lähteitä henkilöille.
Minä käytän pelkästään FS:n android appia näissä hommissa. Olen ilmoittanut FS:n Android teamille esiintyneistä virheistä sekä esittänyt parannuksia sovellukseen ja ovat olleet hyvin myötämielisiä..
Pena